Blog

پیش بینی مسکن 1402

بخش مسکن در میان سرمایه گذاران ایرانی به عنوان یکی از امن ترین و کم ریسک ترین بخش های سرمایه گذاری است. اگر شما سرمایه ای برای سرمایه گذاری داشته باشید؛ به خرید آپارتمان در الهیه فکر خواهید کرد تا اینکه این پول را در بانک سرمایه گذاری کنید! سرمایه قابل توجهی که سرمایه گذاران وارد این بازار می کنند، سبب شده تا سرمایه گذاران این حوزه به پیش بینی قیمت مسکن علاقه نشان دهند. اگر می خواهید بدانید با خرید آپارتمان در قیطریه در آینده چه میزان سود خواهید کرد، این مقاله را تا انتها بخوانید.

پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده

قیمت مسکن متاثر از هزینه های ساخت و مصالح ساختمانی است. واضح است که بخشی از مصالح ساختمانی در ساخت و ساز توسط واردات تامین می شود. در همین راستا قیمت این مصالح متاثر از قیمت ارز و دلار در بازار است. 

برای خرید ملک در سال 1402 بهتر است در ابتدا از بازار مسکن باخبر باشید!

در ابتدای سال 1401 پیش بینی می شد که در سال 1402 مسکن با رشد 14 درصدی مواجه خواهد شد. اتفاقاتی که در نیمه دوم سال 1401 افتاد، سبب شد که این پیش بینی تا حدودی منسوخ شود. چرا که مسکن در نیمه دوم سال 1401، یک رشد 14 درصدی را تجربه کرد. در همین راستا پیش بینی می شود که در نیمه دوم سال 1402 قیمت مسکن، یک رشد فزاینده را تجربه خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان و متخصصان این حوزه بر این باور هستند که نوسانات بازار ارز و طلا هنوز تاثیر خود را بر روی بازار مسکن نگذاشته اند. 

به همین خاطر بعضی از کارشناسان بر این باورند که ممکن است رشد مسکن در سال 1402 بیشتر از میزان تورم پیش بینی شده در سال 1402 باشد.

تغییرات قیمت مسکن و پیش بینی قیمت آن در سال 1402

همچنین صاحب نظران در این حوزه بر این باورند که تورم مسکن در سال 1402 معادل رقمی بین تورم دو سال 1400 و 1401 خواهد بود. همچنین انتظار می رود که در شش ماه ابتدایی سال یک روند کندی را برای رشد قیمت مسکن داشته باشیم. این پیش بینی در صورتی که شهرداری سیاست های تازه ای را برای تسهیل ساخت و ساز در پیش بگیرد، قابل تغییر است. پس اگر می خواهید سرمایه گذاری کنید، می توانید اکنون با خرید آپارتمان در قیطریه تهران و فروش آن در سال 1402 سود کنید.

جدول پیش بینی قیمت در سال 1402

یکی از نکاتی که مهم می باشد این است که انفجار قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ تنها محدود به قیمت هایی نمی باشد که در این جا مشاهده می کنید، بلکه عوامل جانبی نیز بر قیمت مسکن تاثیر گذار می باشد. در ادامه به قیمت های این عوامل و رشد آن ها در سال 1402 می پردازیم.

واحد قیمت در سال 1402 درصد افزایش
دلار  رد شدن از کانال 60 هزار تومان 25 الی 45 
طلا افزایش هر انس به بیش از 2000 دلار 12 الی 25
زمین افزایش قیمت قطعی  14 الی 35
مصالح افزایش قیمت قطعی 17 الی 35 
سکه بهار آزادی افزایش قیمت قطعی  5 الی 10

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ملک

برای اینکه بتوانید قیمت مسکن را تا حدودی پیش بینی کنید یکی از مواردی که مهم می باشد این است که حتما عواملی که بر قیمت ملک تاثیر بسیاری دارد باید در نظر داشته باشید، یکی از موارد مهمی که می تواند بر قیمت های ملکی بسیار تاثیر گذاری باشد می توان دلار و طلا دانست. در برخی از موارد حتی ممکن است قیمت های جهانی نفت هم در این موضوعات دخیل باشد و به راحتی با جابه جایی مقداری از قیمت ها در این حوزه ممکن است شما شاهد انفجار ناگهانی قیمت ملک و سازه ها را مشاهده کنید. در ادامه به عواملی که بر این حوزه تاثیر دارند را بیان می کنیم.

افزایش قیمت مصالح در سال 1402

از دیگر بخش هایی که باید به آن دقت کنید مصالح ساخت و سازی می باشد، چرا که تاثیر بسیاری در قیمت مسکن دارد بالا رفتن قیمت قیمت مصالح از مواردی می باشد که می تواند بر قیمت های ملکی تاثیر بسیار داشته باشد. برای نمونه در برخی از موارد ما شاهد بالا رفتن قیمت آجر بودیم و این موضوع باعث افزایش 5 درصدی قیمت ملک شده است.

از جمله عواملی که می تواند بر قیمت آجر بسیار تاثیر گذار باشد؛ قیمت سوخت و بنزین است. در کنار این موضوع با بالا رفتن درصد تورم در کشور هزینه ها برای نیروی اانسانی نیز بالا می رود، این موارد در کنار دیگر عوامل سبب می شود تا افرادی که به دنبال پروژه در سال 1402 هستند در سال 1401 سفارش مصالح ساخت و ساز خود را انجام دهند.

قیمت سکه در سال 1402

سکه و طلا از دیگر عواملی می باشد که بر قیمت ملک بسیار تاثیر دارد، این نوع از مواد به دلیل جهانی بودن از بخش هایی می باشد که با افزایش و یا کاهش بر قیمت دیگر عوامل نیز تاثیر دارد؛ چرا که با افزایش قیمت طلا قیمت سکه نیز بالا رفته و در کنار آن ممکن است در برخی موارد قیمت سوخت و نفت نیز افزایش داشته باشد. از این رو، این موارد از جمله دیگر دلایلی می باشد که می تواند بر قیمت مصالح و سازه ها تاثیر داشته و قیمت ملک را جابه جا کند.

انفجار قیمت مسکن

افزایش قیمت در سال 1400 سبب شد که کارشناسان، انتظار افزایش قیمت شدیدی را در سال 1401 نداشته باشند. پیش بینی ها حاکی از آن بود که قیمت مسکن در سال 1401 یک روند ثابت و همواری را در پی خواهد داشت. نیمه دوم سال 1402 شاهد یک انفجار قیمت در بخش مسکن بود. آمارها نشان دادند که قیمت آپارتمان در منطقه 1 تهران رشد 26 درصدی را تجربه کرده است. همچنین خرید و فروش در منطقه 2 تهران در رتبه سوم معاملات قرار گرفته است. به عبارتی شما با خرید آپارتمان در قیطریه در ابتدای سال می توانستید با 26 درصد افزایش قیمت آن را در انتهای سال 1401 بفروشید! 

خرید ملک در سال 1402 ارزویی نشدنی!!!!!

پیش بینی قیمت زمین در سال ۱۴۰۲

بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای خرید زمین اقدام به خرید آپارتمان در فرمانیه کنند اما هنوز افرادی هستند که دوست دارند زمین را خریداری کرده و بر روی آن برج یا خانه ای بسازند. قیمت زمین در نیمسال دوم 1401 یک رشد 40 درصدی را نسبت به سال های قبل در همین ایام تجربه کرده است. 

افزایش قیمت زمین در سال 1402

می توان گفت یکی از دلایلی که قیمت ملک در محله تجریش و منطقه 1 تهران افزایش یافته است؛ مربوط به افزایش قیمت زمین است. مناطق مختلف تهران در سال جاری، افزایش قیمت زیادی را نسبت به سال های قبل تجربه کردند. در بعضی از مناطق تهران زمین هایی با 2 برابر قیمت سال قبل فروش رفته است. با توجه به افزایش تراکم جمعیت، می توان پیش بینی کرد که قیمت زمین در سال 1402 یک رشد فزاینده را تجربه خواهد کرد.  

بدیهی است که با توجه به نوسانات بازار طلا و ارز و به دنبال آن تغییرات قیمت مصالح ساختمانی، قیمت مسکن و زمین در سال 1402 رو به افزایش می باشد. صاحب نظران این حوزه امید دارند که با احیا برجام و کاهش تورم و پایداری آن، ترمز قیمت ها کشیده شود. به همین خاطر انتظار می رود در شش ماه اول سال 1402 قیمت مسکن رشد کمی داشته باشد اما درباره قیمت زمین این صدق نمی کند! پیش بینی می شود در سال 1402 قیمت زمین رشد بیش از اندازه ای را داشته باشد.